EmmaElins

Alla inlägg under april 2016

Av emmaelins - 5 april 2016 22:23

Hej allesammans!




*Pust & suck* Enda sedan jag kom hem från dansen har jag suttit och skrivit på en debattartikel som vi ska lämna in till våran svenskalärare på fredag. Magkänslan sa att jag låg lite efter för jag inte hade skrivit något på den under hela lovet. Så idag fick det bli ett monsterpass istället. Men, men, så kan det bli ibland. Nu är jag iallafall i fas igen.


Imorgon blir det en väldigt tuff dag för oss. Direkt på morgonen blir det ett NO-prov som handlar om värme. På engelskan som kommer direkt efter ska ett hörförståelsetest göras och på SO:n efter det kommer vi förmodligen få fortsätta skriva på våra debattartiklar. Och det, mina vänner, är inte det lättaste.

Som ni märker så blir det ju ingen toppendag imorgon, men det är bara att bita ihop och få det gjort. På eftermiddagen belönas jag ju iallafall av ett danspass. ;)


Om vi ska övergå till vad vi har gjort idag så har vi besökt stadshuset och fått gå runt på lite olika stationer där. Jag skulle säga att det var ganska kul, vissa stationer roligare än andra såklart. På en station skulle vi redovisa en idé om ett aktivitetshus till vår lilla stad som man har fått jobba fram under några veckors tid. Det var nog en av de mindre roligare stationerna...

... Ni kan ju gissa vem som blir röd i ansiktet när denne ska säga sin del. Jo, ingen mindre än jag. Det verkar som att min nervositet sätter sig i ansiktet istället för jag känner mig aldrig särskilt nervös inför redovisningar. Jaja, det försvinner väl förhoppningsvis under åren.



Nu är klockan mycket igen så nu är det nog dags för Elin Johansson att sova.



Godnatt hörni!




 










 

Av emmaelins - 4 april 2016 20:35

Hej allihopa!



Första dagen i skolan efter lovet är då avklarad. Alltså den söndags"ångesten" man har sista dagen på lovet är inte att skoja om. "Ångest" är väl att ta i, många använder det ordet i fel sammanhang, kanske för att man inte riktigt vet vad det innebär. Men iallafall, jag har alltid samma ganska uppgivna magkänsla varje sista dag på varje lov. För då vet man att det roliga är över och det dröjer ett tag tills det kommer åter igen. Men i vårat fall är det ganska skönt nu iallafall, vi har prao nästa vecka så vi behöver ju bara vara i skolan en vecka innan det blir ett avbrott igen.


Jag kommer inte ihåg om vi nämnt det innan, men nästa vecka är det som sagt prao (omgång två) för vår del. Elin och jag ska faktiskt praoa tillsammans igen, men denna gång på våran dansskola.

Eftersom att det är "dansveckan" nästa vecka passar det ju väldigt bra då vi ändå skulle behövt gå ifrån praoen för att vara med på danssagan. Förra årets tema på danssagan var Frost, och i år är det Kalle och chokladfabriken. Så vi har övat nu nästan hela vårterminen på koregrafier till den, det ska bli superkul.

Jag tror denna prao kommer bli väldigt chill för oss. På våran skola finns det en studievägledare som alltid kommer in i klassrummet och snackar allvar med oss innan praoen, om hur allvarligt och strikt det är, och även hur man ska uppföra sig och att man inte får göra si och så.

Men för sjutton, så allvarligt är det inte. Och speciellt inte denna gång, men det var det inte förra heller då vi praode på ett hotell här i stan. Det var avslappnat och vi fick bestämma lite vad vi ville göra och när.

Nu kommer vi förmodligen att få vara med och förbereda på scenen, fixa och greja inför danssagan helt enkelt. Och några speciella arbetstider har vi inte heller. Det enda vi vet är att vi ska vara där kl 12 på måndag, så det blir sovmorgon deluxe då. ;)



Ha det bra hörni, hörs!











 

Av emmaelins - 3 april 2016 21:59


Jajemän, idag har det minsann varit jag som varit födelsedagsbarnet. Hipp hipp hurra!



Jag kan verkligen inte förstå att jag är femton år nu. Ska jag vara helt ärlig så känner jag mig fortfarande som tolv eller tretton. Ett starkt bevis på att åren flyger förbi enligt mig.


Jag blev uppvaktad på morgonen med födelsedagssång, presenter och en liten bakelse. Vi har som tradition i vår familj att man alltid får något sött och gott när man vaknar. Denna gången blev det en chokladmunk för mig. Mums!

Vid tolvtiden så kom min mormor, farmor och min morbror hit på tårtkalas då jag ytterligare fick några presenter. Till skillnad från Emma så gillar jag grädde och allt sånt där krämigt så detta året serverades det en daimtårta som mamma bakat. Mamma bakar alltid det godaste. ;)

En stund senare kom Emma ner, gav mig en väldigt fin prestent, men gick sedan hem igen för att hon skulle äta. Men sedan har vi varit i princip hela dagen. Bästa sättet att spendera sin födelsedag, med både sin familj och bästa vän.



Jag har fått så mycket grattulationer idag vilket jag är väldigt glad över. Jag är också väldigt glad över alla presenter jag fått, särskilt över en present. Jag får se om jag orkar vänta med att avslöja vad det är tills vårat inlägg då vi kommer visa de tre eller fem bästa presneterna vi fått, eller om jag gör det innan. Förmodligen innan. ;)



Om vi ska byta samtalsämne som kanske inte är så roligt så är det ju skola imorgon igen. Att loven går så fort, jag förstår verkligen inte. Som tur är för oss så är det en väldigt lugn skoldag på måndagar, ingen rivstart med andra ord. Sen är det ju roligt att få se kompisarna man inte sett på lovet, men FY för allt skolarbete alltså. Usch.




Nu börjar det bli ganska sent så det är nog bäst att jag avrundar detta inlägget.

Hoppas ni har haft ett bra lov och att ni får en bra dag i skolan imorgon.


Vi hörs!



      









 

Av emmaelins - 3 april 2016 19:14

Hej allesammans!



Nu kunde jag inte hålla mig längre. Elin och jag planerar att göra ett inlägg om de 3 eller 5 bästa födelsedagspresenterna, men jag måste bara visa er en av dem bästa presenterna jag fick!

Jag fick då alltså (som ni ser i rubriken) ett nytt objektiv till min systemkamera.

Jag blev superglad eftersom att jag länge velat ha ett, men det har aldrig blivit av att vi köpt något.


Märkte ni någon skillnad på kvalitéten i det senaste outfitinlägget, jämfört med innan? Det måste ni väl ha gjort? ;) Det är ju stor skillnad. Detta är ett objektiv som tar betydligt bättre porträttbilder, och bilder över huvud taget egentligen. Bakgrunden blir mycket mer suddig och slät jämfört med innan.

Men även färgåtergivningen och skärpan är så mycket bättre!

Jag kan inte vara mer nöjd över detta objektiv och nu blir det ju ännu roligare att fota, när bilderna blir så fina.

Nu kommer ju även bilderna i våra outfitinlägg vara mer proffsiga också, så allt som har med detta objektiv att göra är bara positivt!



 


Objektivet heter "Canon EF 50mm f/1.8 STM", om ni vill veta.

Det är väldigt litet och lätt, och har en mycket stor bländaröppning som gör att det kommer in mer ljus i objektivet och bakgrunden blir suddigare. 




Här kommer ett exempel på en bild med både det förra och det nya objektivet så att ni ska se skillnaden:


 


Bilden till vänster är alltså med det förra & bilden till höger med det nya objektivet.

Visst är det stor skillnad? Så detta var defentivt en uppgradering kan man ju lugnt säga.

Den vänstra bilden kanske inte riktigt gör det förra objektivet rättvisa då det kan bli mycket bättre bilder än så med det, men nu tog jag bara ett sämre exempel för att visa stor skillnad. 




Ha det bra hörni!













 

Av emmaelins - 3 april 2016 15:30

Hej på er!

 

 

I detta inlägget tänkte vi svara på resten av frågorna vi fick av er.

Dessa frågor handlar om lite mer personliga grejer, men även om bloggen, så vi tänkte att vi svarar på dem frågorna i ett separat inlägg.

Vi kör igång. :)

 

 

   

 

 

 

När kommer ni att starta den nya bloggen?

Vi sa ju att vi skulle starta bloggen i början av mars men som ni har märkt har ju det inte blivit av. Men saken är den att vi känner oss väldigt bekväma på Bloggplatsen så det känns lite vemodigt att bara lämna denna bloggen för att sedan börja om på ruta ett igen. (Inte riktigt, för vi vet ju att många läsare kommer att följa den andra bloggen också, när vi väl har skapat den) 

Att lämna den här bloggen vi bloggat på i princip varje dag i ett & ett halvt år är inte så enkelt som vi trodde. Så det är där skon klämmer så att säga. 

Ett annat problem är att vi är veliga, väldigt veliga. Vi har alltid varit inriktade på att byta till Blogg.se, men nu börjar även Nouw.com komma in i bilden. 

Men såklart ska man inte bara se problem, utan även möjligheter. Vi har ju en större chans att utveckla bloggen på andra portaler än här. Vi vill byta portal, men vi kan inte utlova något specifikt datum. Vi ska försöka uppdatera er om saken, när vi bestämt hur vi ska göra. Vi kommer att byta portal för att utveckla oss, men vi vet inte exakt när. Men innan sommaren ska det ha blivit av!

 

 


 

Vad heter ni på instagram?

Vi förstår att många av er är intresserade av det då vi fått många frågor om just detta. Vi har varit lite tveksamma som ni kanske märkt då vi inte sagt det innan. Men när vi fick denna fråga tog vi oss en funderare. Vi har nu till slut bestämt oss för att ge ut det ändå:

- Emma: @Emmahenniing

- Elin: @Elinjohansoon

Se till & följ! ;)





Vad har ni för mål med bloggen?

Vårat mål just nu är kunna tjäna pengar på att blogga, vi tycker att vi lägger ner så pass mycket tid på detta så att vi förtjänar det. Såklart är det ju roligt att bloggen växer & att fler folk börjar känna igen oss pågrund av detta. Men att bli framtida Kenza är ju inget vi strävar efter. Om vi får drömma lite skulle vi också vilja utveckla vårat märke "E&E" och kunna lansera bland annat kläder. Alltså använda våran logga som ett varumärke, är det vi vill helt enkelt!




 

 

Det var allt för denna frågestund! Hoppas ni gillade inlägget och fick svar på alla frågor!

Och se nu till att följa oss på instagram. ;) 

 










               

 

 

 

Av emmaelins - 2 april 2016 19:45

Hej på er!



Från och med i torsdags på min födelsedag tills idag har jag blivit ordentligt firad måste jag ändå säga.

Min födelsedag var jättebra på alla sätt & vis. Bästa presenterna, godaste maten lagad av mamma & alla snälla människor som skrev grattis till mig på alla möjliga sociala medier. TACK till alla!


I förmiddags hade vi kalas för mig här hemma med släkten. Då bara fikade vi lite & jag fick ytterligare några presenter. Eller det var väl egentligen inte så "bara". Mamma hade bakat en supergod tårta, daimsnittar & annat smått o gott. Mums!

Jag är faktiskt inte så mycket för gräddtårtor, för mycket grädde kan jag tycka blir en aning mastigt och inte jättegott heller. Ni vet, sådana där tårtor dränkt i grädde och sedan lite frukter på, det är lite sissådär. Det kan väl vara gott med gräddtårta med jordgubbar på till midsommar - men inte annars.

Jag föredrar t.ex hellre lite enklare, smaskiga kladdkakor med grädde & hallon till! Det är mumma. ;)


Ja, detta kalas var väl slutklämmen på födelsedagsfirandet för mig, för i år iallafall. Ibland kan jag faktiskt känna att jag inte vill bli äldre, jag tycker det är så bra som det är nu, jag är nöjd med nuet helt enkelt!


Men födelsedagsfirandet är ju faktiskt inte helt slut än, imorgon har vi ju ännu en femtonåring! Elin fyller ju år och nu är det min tur att gå ner till henne med en fin "gåva". ;) Hoppas hon blir glad, eller det är jag helt säker på att hon kommer bli!



Jag tänkte bara bjuda på ett par bilder både från idag & min födelsedag:



 

Mammas hembakta bullar är de godaste bullarna! Men alla tycker väl att sin egen mamma bakar godast bullar eller? ;)



 



 





Ha det bra, hörs!







 


Av emmaelins - 1 april 2016 21:38



Hej allesammans!



Idag så drog Emma och jag fram till ICA och köpte oss lite naturgodis. Det känns som att alla (iallafall Linn Ahlborg) har testat det och tycker att det är supersmarrigt, så idag var det minsann våran tur att köpa hem oss en påse.

Vi plockade på oss lite yougurt- och choklasdoppade frukter, lite torkade bananer, torkad majs och kryddade nötter. Lite av varje som ni kanske märker. Dock så kunde vi inte köpa en hel påse eftersom det var mycket dyrare än vad vi trodde att det skulle vara.


Så småning om var ju påsen uppäten och då var det dags för oss att avgöra vilken sort vi tyckte var godast. Vi kom fram till att den sorten som innehöll vit choklad och lakrits, och den som hade ett hallonsmakande skikt med lakrits innuti var godast. Haha, det var också den sorten som var mest lik en helt vanlig godisbit. Men vi gillade också de kryddade nötterna och den torkade majsen! De yougurtdoppade frukterna tyckte vi var lite sissådär.


Man ska inte låta sig luras av ordet "naturgodis" och tro att det är ett nyttigt alternativ, för så är det ju inte riktigt. Vissa sorter innehåller ju choklad och lakrits likt allt annat vanligt godis. Isåfall är det väl nötterna som finns i vissa sorter som är lite nyttiga. ;) Men självklart så kan man äta det ibland för vissa bitar smakade ju väldigt bra!




 




Hoppas ni tyckte detta godisrelaterade inlägget var roligt att läsa!

Ni får har det så bra så hörs vi!







 

Av emmaelins - 1 april 2016 18:29



Fotograf: Emma

Modell: Elin

Styling: Emma & Elin





 

 

 

 

 

 

 

 


Tröja: H&M

Jeans: Only

Skor: Asics

Keps: H&M

Väska: Even&Odd (Zalando)

Öronhängen: H&M














            

Presentation


Hejsan!
Vi är två tjejer på 15 år som är bästa vänner.
Vi är allmänt intresserade av fotografering, mode, skönhet dans och att blogga. Vi är mycket kreativa och glada av oss. Hoppas du kommer att gilla bloggen & stanna kvar som läsare.
Välkommen!



Fråga mig

65 besvarade frågor

KONTAKT

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards