EmmaElins

Alla inlägg under mars 2015

Av emmaelins - 27 mars 2015 19:46

Hejhej!



Jag satt nyss och kollade igenom massa bilder från olika photoshoots vi haft, och även andra bilder.

Och då upptäckte jag hur mycket bilder på ögon som faktiskt tagits, jag vet inte varför, men på varje liten photoshoot så har det blivit minst 1 bild på antingen Elins, eller mina ögon.

Haha.. x)

Så nu tänkte jag faktiskt bjuda på en hel del ögonbilder, eller iallafall några.


Och påtal om foto..

Imrogon är det äntligen lördagen den 28/3 bildet innebär fototävling !!

Så taggad på att gå dit och se mina bilder upphängda där.

Inte för att jag förväntar mig att vinna, men det är ju spännande ändå.



Men nu, lite ögonbilder.


 


 


 


 

 

Min lillebrors ögon.




 

 











 

Av emmaelins - 26 mars 2015 20:13

Hej på er!


Dagen idag kan man väl inte kalla normal precis.. Det har både inträffat många inställda lektioner och andra ändringar i schemat.


Okej, jag ska ta allting från början..



Jag hade precis gått in på franskalektionen och våran vikarie höll på att sätta på en film vi skulle se. Jag satte mig på min plats, som alltid. Någon minut senare hörde jag några sirener men det var något jag ignorerade sekunden efter. Läraren drog ned rullgardinen och klickade igång filmen.


Efter en stund såg jag och några kompisar att ett blått sken lyste in i vårat klassrum som fler och fler upptäckte. Jag och resten av klassen gick till fönstret, lirkade upp rullgardinen och såg att det stod två brandbilar och en förarbil nere vid vårat idrottshus. Där ute sprang utrustade brandmän runt och höll på att fixa med en massa vattenslangar. Dessutom såg man att en idrottssal var HELT kolsvart. Efter en stund slog de sönder fönstrena och ut kom tjocka, svarta rökmoln.


Gissa vad? Det har brunnit på våran skola... igen.


Vi fick senare på dagen reda på att det börjat brinna i en innervägg i idrottsalen där trät tydligen var tort som fnöske. Med andra ord väldigt lättantänt.

Cirka 20 brandmän har varit på plats och samt några poliser. De berättade för alla i skolan hur släckningsarbetet hade gått och att ingen hade kommit till skada.


Det lite konstiga är att det inte brunnit på våran skola sedan 40 år tillbaka förrän förra terminen. Det var ju faktiskt ungefär bara 4 månader sedan det brann här senast.

Ironin i det hela är att bara för någon dag sedan invigde de den nya mattesalen som blev röksakdad senast det brann, och då börjar det att brinna någon annan stans..? x)



Ni kanske får en bild av att våran skola är sjavig och dan men ärligt talat tycker jag att vi går på en bra skola. Vi, eller iallafall min klass har bra lärare och själva skolan är ju inte äcklig precis. Så det är ju synd att sådana här saker möjligen ger den ett dåligt rykte.



Japp, det var Emmas och min fullt normla dag där absolut ingenting hände. Toppen toppen!

Nä, men jag kände att jag var tvungen att skriva detta här eftersom det här är en ganska stor grej om man säger så.



Hoppas iallafall ni orkade läsa igenom hela inlägget, det blev kanske en aning långt.

Hörs!



     



   


      


Fotograf till de tre bilderna ovan: Annelie Wagnström



                 


Egentagen bild.




   

Av emmaelins - 26 mars 2015 17:10

Hej allesammans!



Igår eftermiddag bakade vi våran klassiska kladdkaka, som vi brukar fira med när vi har klarat av något prov eller liknande. Och denna variant är en kladdig en, men det är ju hur gott som helst.

Receptet är hemligt. ;)

Undertiden tog vi lite bilder som vi nu tänkte visa.



 


 

  

 

 

 

 

Haha, nej vi har inte använt någon citron i kladdkakan x)









   


Av emmaelins - 25 mars 2015 20:27


Denna låten tycker faktiskt jag är väldigt bra. Jag har börjar fastna mer för remixar och jag tycker detta är ett exempel på en bra en. Låten är ursprungligen från The Hunger Games, The Mockingjay.

... Och jag vet, låten är ganska gammal men äldre låtar kan ju faktiskt också vara bra! ;)

Haha, vill inte att ni ska tro att jag tror att jag hittat en "ny" bra låt som jag måste dela med mig av för att INGEN annan hört den innan.. Äsch, jag vet inte. x)



    





 

Av emmaelins - 25 mars 2015 19:22

Hej allesammans!



I detta inlägget tänkte jag svara på ett antal frågor angående fotografering.

Jag har fått endel frågor, och jag tänkte även svara lite allmänt.


Jag kan väl inte påstå att jag är värsta experten, men jag svarar helt enkelt utefter mina egna åsikter.

Vi kör igång.



Vilken kamera & objektiv använder du?

- Jag har en Canon EOS 1200D & det medföljande standardobjektivet "EFS 18-55 mm 3.5/4.5"

Haha, säger det er mycket? Om du är insatt i fotovärlden så förstår du nog vad jag pratar om.




Hur fotograferar man så ljusa bilder som möjligt i mörker/dassigt ljus?

- Bra fråga. Man kommer inte undan det grumliga helt och hållet. (om man inte har proffskamera som kostar tiotusentals kronor.

Men det JAG gör är att exponera, över-exponera. Det gör du genom att justera ljusstyrkan.

Så mer komplicerat än så är det inte.




Hej! Mina bilder blir aldrig raka, hur gör man så att de ska bli så raka som möjligt?

- Hej. I början är det väldigt svårt att få bilderna raka, det vet jag av ren erfarenhet.

Men jag gör som så att jag oftast sätter mig ner på huk för att slappna av och känna mig mer stadig på hand, då det annars kan bli lite smått skakigt.




Vad föredrar du - Canon / Nikon?
- jag har aldrig testat Nikon, så därför kan jag inte avgöra hur bra Nikon är jämfört med Canon.

Men jag väljer nog Canon då dem har genomtänkta kameror med anpassade funktioner till nybörjare som proffs. Och även för att jag har en Canon själv.




Vilka miljöer tycker du är finast att fotografera i?

- Det beror helt på. Jag har faktiskt lite blandade åsikter där.

På sistonne har jag börjat gilla mer industri, city, fräscha väggar, kala gator osv...

Men självklart är ju moder natur också en klar favorit. Anledningen till att börjat gilla mer industri och sådant är för att det känns lite annorlunda på något sätt. Jag imponeras väldigt mycket mer av speciella & kreativa bilder, än samma gamla skogsbilder där man står under ett träd.





Ja, hoppas ni uppskattade inlägget.

Hörs!





 











 

Av emmaelins - 24 mars 2015 20:42

Hej på er!



Just nu sitter jag med den där känslan att allt bara är så bra.

Helt ärligt brukar jag inte känna den känslan så jätteofta. Det är alltid något, litet som stort, som är jobbigt, tråkigt eller nedstämmande. Oftast har det med skolan att göra, eller ja, nästan alltid.

På t.ex loven eller helger så blir leendet större, och jag vill aldrig att de ska ta slut.


Men hur som helst.

Just nu har jag helt plötsligt massa saker att se fram emot! Vilket känns jättekul så klart.

Och det roliga börjar från & med i helgen.


- På lördag är det fototävling/utställning här i stan. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så har ju jag kommit med! Fortfarande så himla glad över det, verkligen. Så det ska bli spännande.


- Sedan ska även Elin & jag fota en NY header samma dag. Oavsett väder.

För nu är jag så galet trött på våran vinterheader. Liksom snart har hela mars passerat, och vi har fortfarande en vinterheader.


- På söndag ska vi ha kalas här hemma, för mig!! Jag fyller år på tisdag (31/3), men vi tar kalaset på söndag då det är bättre att ha det på en helg liksom.

Så det ser jag defintivt fram emot.


- Och sedan har vi ju tisdag....  Min födelsedag!! Yeeeey!

Haha, det kanske bara är jag som sitter och jublar över min födelsedag, men jag vill liksom inte att lyckan över födelsedagar ska försvinna helt. Det känns så tråkigt och bara sitta där i soffan och;

Jaha, då var man ett år äldre då.


- Och sist men inte minst.

Påsklovet väntar bakom hörnet! Från och med långfredagen tar vi PÅSKLOV!

Åh gud så skönt! När vi precis hade kommit tillbaka till skolan efter sportlovet så kändes det ju som evigheter tills påsklov. Men nu är det ju snart här! Weey x))




Ja, det var allt jag hade att skriva nu, hörs!




 





 

Av emmaelins - 23 mars 2015 20:24



Gårdagen. - DET var en mysigare dag.

Ni kanske undrade var jag höll hus igår då jag varken gjorde inlägg eller skrev någonting innan om vad jag skulle göra.

Det var nämligen så att det blev en spontan tripp till Linköping över hela dagen.

Och då menar jag verkligen hela dagen. Vi kom dit vid ca 11 på förmiddagen och var inte hemma här förens ungefär 20.30 på kvällen.


Vi började dagen ute vid Ikanohuset och gick där & strosade i några timmar.

Bara mamma & jag alltså. Att gå där och dra med pappa och min lillebror hade spårat ur totalt. Nä, dom är inte mycket för shopping över huvud taget, så när mamma och jag åker själva kan vi gå där i butikerna - i lugn och ro.. ;)

Jag fick faktiskt med mig en del saker hem, men jag tänker inte göra en haul på det då det känns lite fånigt att visa upp varenda litet inköp, vart man än åker.

Men ni kommer ju säkert få se kläderna/sakerna lite längre fram i t.ex outfitinlägg.

Jag fick iallafall med mig 2 par solglasögon då min samlig behövde förnyas ordentligt.

Och även 2 sommriga kjolar, en pastellrosa scarf och ett par nya vårskor.

För helt ärligt så är jag lite smått trött på mina converse. Jag har haft converse i typ 4 år nu och jag kände att jag ville förnya mig lite på skofronten också. Inte för att det är något fel på converse, de är ju jättesnygga.. men något uttjatat.


Sedan avslutade vi shoppingen med bio på kvällen, så mysigt.

Vi såg "Cinderella", och det var en väldigt fin saga om Askungen. Den var faktiskt väldigt bra, och det var bra skådespel också för den delen. (Den var på engelska, såklart).

Så det var ett toppenavslut på dagen.



Ha det bra, hörs!


Bjuder även på några mobilbilder från dagen:


 

E4




 

En sån där "låtsas att jag inte ser kameran - selfie"




 

På våran promenad i Linköping innan bion. (utanför kyrkan)








 

Av emmaelins - 23 mars 2015 20:03

Hej på er!


Ja, som rubriken lyder ska jag i detta inlägget visa några saker som jag  tycker är snygga och lite mindre snygga.


Vi kör igång!



Hissar - Enkla halsband




 


 


Jag älskar verkligen alla sortes halsband. Tuffa, stora och stilrena halsband till små, enkla och söta halsband. Ja, man kan verkligen variera sig mycket! Men nu hade jag faktiskt tänkt lägga krutet på de lite mindre halsbanden.

Exemplaren ovan tycker jag är riktigt snygga. Verkligen så enkla men ändå så fina. Med hjälp av dessa får man verkligen till den där lilla extra touchen man vill åt i sin outfit. BIG LOVE. ;)





Klockade kjolar



 



När jag använder kjol brukar jag använda mig av klockade. (I och för sig har jag bara klockade kjolar.) x) Det är den modellen jag tycker är finast och den som passar mig bäst helt enkelt. Det går nästan att matcha dem till vad som helst vilket är toppen! Verkligen en stor hiss!






Dissar - Bandanas


        


Bandanas är något många tycker är snyggt. Nja.. säger jag. Jag vet inte riktigt om det är min grej precis, det faller inte riktigt mig i smaken om man säger så. Jag har inget konkret argument för varför jag inte tycker om dem. Jag tycker inte det ser bra ut helt enkelt. Detta kanske blev lite luddigt men vissa saker tycker man helt enkelt inte om och så är det för mig med bandanas.




Konstiga modeller på solglasögon

   

Enligt mig är det antingen pilot eller några andra enkla solglasögon som gäller. Inte något mellanting som man kan se på bilden.. ? Pilot är det som jag trivs bäst i och själv vilket passar bra eftersom jag är väldigt stilren av mig när det gäller accesoarer eller vad man nu ska säga..? x) Vissa kanske är de som vill testa gränserna när det gäller solglasögon men jag avstår nog helst från det. Krimskramsiga solglasögon, vare sig det är bågarna, glaset eller hela modellen är ingenting för mig helt enkelt.




Sådär! Det var mina hissar och dissar för denna gången.

Hoppas ni tyckte inlägget var roligt att läsa så hörs vi!






 





Presentation


Hejsan!
Vi är två tjejer på 15 år som är bästa vänner.
Vi är allmänt intresserade av fotografering, mode, skönhet dans och att blogga. Vi är mycket kreativa och glada av oss. Hoppas du kommer att gilla bloggen & stanna kvar som läsare.
Välkommen!



Fråga mig

65 besvarade frågor

KONTAKT

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards