EmmaElins

Alla inlägg under mars 2016

Av emmaelins - 19 mars 2016 22:08

Hej hallå från huvudstaden!



Just nu sitter jag på hotellet och tänkte skriva ihop ett litet inlägg innan jag somnar.

Denna dagen har varit jättebra på alla sätt och vis - shopping och god mat, så som det ska vara helt enkelt! Det enda dåliga var att fötterna kanske blev lite ömma efter allt strosande på stan, haha.

Jag kom faktiskt hem med lite grejer, men det var kanske inget speiellt.


Vi stannar här i Stockholm tills imorgon, sedan beger vi oss hem igen. Dock så vet jag inte riktigt planerna för morgondagen. Vi får se helt enkelt.



Här kommer några bilder på MAT och DRYCK från resan. Haha, det var typ de enda bilderna som blev bra.



     




Vi hörs!


 

Av emmaelins - 19 mars 2016 18:13



 


Såhär gick jag klädd idag. Iallafall förut, nu är mjukisarna på igen! ;)

Det är vårväder även idag, man blir så glad av att vakna upp till att solen skiner utanför fönstret.

Jag drog faktiskt på mig mina beiga jeans idag (de ser gråa ut på bilden, men är egentligen beiga).

Jag köpte dem i vintras men har inte använt dem en enda gång, så idag tyckte jag att det var dags för en premiär. Jag går alltid i vanliga blåa eller svarta jeans, men beiga är ju också snyggt och väldigt fräscht nu i vår!










 



Av emmaelins - 18 mars 2016 18:27




Något som jag tycker är väldigt snyggt just nu, och som även verkar vara en trend nu i vår är ju blommiga mönster. Som alltid när det gäller mode är det ju så att trender kommer och går.

Just nu är det ju väldigt inne med bootcut-jeans, blommiga mönster osv.. som faktiskt var populärt förr. Då snackar vi typ 70-talet. Men det verkar ju som att det har börjat komma tillbaka igen,

vilket inte gör mig något då jag tycker att både bootcut-jeans och blommigt är snyggt!


När jag var i Stockholm för några veckor sedan inhandlade jag mig faktiskt två plagg med just blommigt mönster. En söt blus med ett mycket smått blommönster på, men även ett sommarplagg med härliga färger. 

Här kommer några exempel på hur man kan bära blommiga mönster i alla dess slag:


 

 

 

 

 

 

(Bilder från We heart it)



Något jag tycker är väldigt, väldigt fint är sådana här set's eller vad det heter?

Alltså när det är två delar av plagget men båda har samma mönster och färg! Så snyggt!

Settet på den sista bilden skulle jag inte tacka nej till!


Men blommigt behöver inte alltid bara innebär gulli-gull och sockersött. Utan man kan ju faktiskt bära blommigt men ändå ha en lite "coolare" outfit. För att nämna något så har ju Adidas en hel kollektion i just blommigt.




Vad tycker ni? Hiss eller diss för blommigt? Kommentera gärna!








 

Av emmaelins - 17 mars 2016 21:36



Hejsan!



Imorgon kommer bli en väldigt rolig dag för som jag skrivit tidigare åker jag och min familj till Stockholm. Jippi, det kommer verkligen bli så roligt och mysigt! Det blir en shopping- och familjemyshelg helt enkelt. Det kommer att spelas en bandymatch på lördag som min lillebror och min pappa ska åka och kolla på så det är väl anledningen till att vi åker denna helgen. Vi gjorde samma sak förra året och året innan det, så man kan säga att det blivit en liten familjetradition.



Jag vet inte om någon av oss skrvit det tidigare men på tisdag nästa vecka så bär det nämligen av till Stockholm igen, fast med klassen denna gången. Vi ska göra ett riksdagsbesök, vilket alla åttondeklassare gör på vårterminen i vår skola. Så det blir två resor till huvudstaden på en väldigt kort tid, men jag klagar inte. ;) Dock så kommer det nog inte bli lika mycket tid till shopping då men någonting ska man nog kunna få med sig iallafall.



En sista sak, innan jag släcker lampan för natten. Som ni har märkt så kom det inte upp någon frågestund idag men det beror helt enkelt på att ingen av oss varit på tipp topp. Emma är ju fortfarande lite krasslig och jag kände att jag hade lite, lite ont i halsen - alltså ingen bra kombo för oss att va tillsammans.

Det är lite oklart när den kommer komma upp men vi funderar på att dela upp den i tre delar. Förmodligen så kommer den första delen upp på torsdag nästa vecka. Vi har inte möjligheten att lägga upp den tidigare eftersom jag är borta nu i helgen och för att vi tränar måndag, tisdag och onsdag.


Men hörni, fortsätt att skicka in era frågor!





Gonatt!




 

Bildarkivet behövs fyllas på med lite bilder på mig....






 

Av emmaelins - 17 mars 2016 18:05




Jaaa äntligen! Äntligen är det vår!!

Det kanske är för tidigt för att ropa hej än, men så som vädret varit både igår och idag får man ju hoppas på att våren är här för att stanna!

Solen har skinit hela dagen och våran termometer steg upp till 20 grader - i solen. ;)

Så idag var det läge för att dra fram den efterlängtade vårjackan och vårskorna som jag tjatat så mycket om. Jag hoppas jag kan hänga in mörka vinterkläder för denna säsong nu, och plocka fram ljusare vårkläder.


Jag är väldigt inne på att införskaffa mig en kappa nu till våren, tycker det är väldigt snyggt och stilrent. Alltså en sådan där ganska kort kappa som går till låren ungefär, som jag såg väldigt många ha när jag var i Stockholm för 2 veckor sedan. Verkar ju vara väldigt trendigt nu med andra ord.

Jag kan bara inte bestäma mig för vilken färg isådanafall? Jag har två alternativ - svart eller beige/sandfärgad. Svart funkar ju till vad som helst, när som helst. Svart blir liksom aldrig tråkigt enligt mig. Tycker även att svart & vitt är de färgerna som ser mest "classy" ut överlag. ;)

Men sedan är ju sandfärg/beige en väldigt fin färg enligt mig också, jag passar också väldigt bra i den färgen då min nuvarande vårjacka drar lite åt det hållet.

Men jag får fundera på saken helt enkelt!


Annars har jag varit hemma sjuk sedan i söndags, jag berättade ju om halsen i lördags och värre skulle det bli. Åkte på en rejäl förkylning med hosta & halsont som sagt. Men idag kände jag att jag var tvungen att gå till skolan för att inte missa allt för mycket, men å andra sidan har jag fått mycket gjort de dagarna jag varit hemma också. Jobbade ikapp på en bilduppgift, skrev en hel inlämningsuppgift, gjort läxor osv. Så jag har varit väldigt effektiv ändå.

Känner mig ändå inte helt bra idag, har varit så fruktansvärt hes, speciellt imorse, och jag låter hur täppt som helst. Men aja, det blir bättre och bättre nu iallafall.


Ha det bra, hörs!



Bjuder på lite bilder (på mig själv) som jag tog förut:


 

 

 












 

Av emmaelins - 16 mars 2016 22:16



Hej allesammans!





Nu blir det ett ganska sent inlägg (igen). Förlåt, jag måste verkligen bättra mig på det men jag känner att ett sent inlägg iallafall är bättre än inget alls.




Idag så har många på min skola haft lite problem på instagram om man säger så...

För länge sedan, när man gick i sexan/femman så laddade många ner en sån där app där man kan se vem som "stalkar" ens profil. När man registrerat sig på den appen började den posta en massa bilder med reklam på ens profil. Då avinstallerade man ju såklart den appen men tydligen så fanns kontot fortfarande kvar på något sätt.

För ungefär ett år sedan så var det en dag då det kom upp sån där reklam igen fast att ingen hade kvar appen och idag hände det igen. Lite konstigt kan man ju tycka. 


En i min klass gick in på topplistan på appstore av ren nyfikenhet och då såg vi att den appen låg på andra plats. Jag tycker det är lite kostigt att så många laddar ner den när det är så uppenbart att den är fake och att den lägger ut bilder med reklam. Å andra sidan kanske vissa tror att folk lägger ut en bild där de tipsar om en app som dem tycker är bra och att man då blir sugen på att ladda ner den själv, så det kanske inte är så konstigt egentligen.



Haha, jag vet inte rikigt varför jag tog upp detta men jag tyckte det var så roligt när det kom upp en massa reklam i flödet idag från en app som typ alla laddade ner för flera år sedan och som man inte ens har kvar längre. Bevis på att man som mindre var helt besatt i att veta precis vem som gick in på sin profil. Goda tider!



 

Om du själv har detta problemet så föreslår jag att du byter lösenord. Då kan inte appen komma åt ditt konto och du slipper reklam.








Hörs!





 

Av emmaelins - 15 mars 2016 20:33

Hej allesammans!



Tack så jättemycket för ert engagemang med vår kommande frågestund! Tack för att ni flitigt ställer mycket frågor och att ni uppskattar det vi gör! Vi har fått väldigt många kommentarer och frågor, så ni kan räkna med en stor frågestund. Nästan så stor att vi måste ta den i 2 delar, men det är ju bara positivt - ju mer frågor, desto bättre!


Ni får gärna ställa ännu mer frågor! Det var det jag tänkte påminna er om, nu har ju "frågestundsinlägget" åkt ner en bit i flödet, men det går lika bra att kommentera detta inlägget!

Så gör gärna det, vi uppskattar varenda fråga vi får! :)

Inlägget kommer förmodligen att komma upp på torsdag faktiskt. Från början var det ju tänkt förra helgen, och sedan nu på fredag, men nu har vi bestämt torsdag. Och det är pågrund av att Elin åker tydligen till Stockholm redan på fredag eftermiddag. Så därför måste vi försöka få upp den på torsdag, längre ska vi inte låta er vänta.




Hörs!



 






 

Av emmaelins - 14 mars 2016 19:55

Hej på er!



Vi har fått en del frågor om hur och vilket program vi använder när vi redigerar våra bilder till bloggen.

Så jag tänkte i detta inlägget förklara och visa lite kring det.




 



I julklapp fick jag nämligen redigeringsprogrammet Photoshop. Efter ungefär ett halvårs gnäll på Pixlr.com kunde jag äntligen uppgradera mig till ett mycket, mycket bättre program som ger en utmärkt kvalité på bilderna och inte det där dassiga och korniga resultatet.

Jag älskar att sitta och redigera bilder och gör det dagligen. Vare sig det är till bloggen eller inte, men redigerar gör jag - för att det så kul!

Om man inte är så insatt i det här med foto och redigering så kanske man kan tycka att det här med att redigera bilder är "fusk". På ett sätt stämmer ju det, men jag personligen brukar inte sitta och totalt ändra om och förvandla bilden till något den inte är. Utan det handlar om att "förfina" kan man säga. Det är lite som smink, att man ska framhäva det naturliga.


Det viktiga är att bilden blir så bra som möjligt från början. Man ska inte tänka "Äh, det där kan jag redigera sedan". Utan man ska anpassa sig och försöka få till det bra från början tycker jag.

Numera använder jag aldrig automatiska inställningar på kameran, utan jag ställer in ljus, bländartal osv innan jag knäpper bilden.


Jag är helnöjd med Photoshop. Det är ju klassat som det bästa redigeringsprogrammet och jag kan inte annat än att hålla med. Kvalitén blir top notch och det finns verktyg i en oändlighet, så man kan verkligen redigera bilden precis som man vill.

Här kommer 2 exempel på före & efter redigering i Photoshop, båda före-bilderna är tagna med automatiska inställningar (så att ni verkligen ska se skillnaden):



 

Detta är den första bilden som jag tog med min egen systemkamera. Visst är det skillnad? ;)

Jag gillar när bilderna är ljusa och fräscha, inte sådär mörka och livlösa som före-bilden är.









 

 

Gud vad fin efter-bilden är egentligen! (om man får säga det själv).

Som ni ser så är ju före-bilden inte alls sådär somrig och härlig som efter-bilden är.

Denna skillnaden kan man alltså göra med lite exponering, kontrast och lyster - och vips så ser bilden magisk ut!





Hoppas ni tyckte inlägget var intressant och att ni fick lite idéer och tips!

Hörs!









 

Presentation


Hejsan!
Vi är två tjejer på 15 år som är bästa vänner.
Vi är allmänt intresserade av fotografering, mode, skönhet dans och att blogga. Vi är mycket kreativa och glada av oss. Hoppas du kommer att gilla bloggen & stanna kvar som läsare.
Välkommen!



Fråga mig

65 besvarade frågor

KONTAKT

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards