EmmaElins

Alla inlägg under december 2015

Av emmaelins - 17 december 2015 21:30

Hej allesammans!



Imorgon är det den stora dagen.

Imorgon har vi äntligen julavslutning, vilket också innebär jullov !!!

Gud vad glad jag är över det, allt är bara så himla bra just nu.

Om exakt en vecka är det ju faktiskt julafton. Fattar inte hur tiden kan gå så fort, men nu står vi iallafall här och har (snart) jullov.


Imorgon blir en ganska kort dag ändå.

Vi börjar vid 9 och slutar 13.30 Och där emellan är det bland annat julavslutning i aulan, film med klassen och den traditionella juldansen - såklart. x)

Jag tror jag tog upp det förra året med, men som vanligt varje år så får vi alltid frukost till lunch sista dagen innan jullov.

Från min sida är det inte alls uppskattat. Ett klistrigt & geggamoja-liknande klet är inget att hänga i julgranen. Jag pratar om skolans risgrynsgröt.

Jag förstår att småbarnen älskar det och öser på med socker och kanel, men den där purén börjar bli något tjatig nu för mig som har ätit den i 8 år nu.

Hemmagjord är dock väldigt gott!



Imorgon eftermiddag tänkte jag julpynta lite i mitt rum, bland annat hänga upp min ljusslinga som höjer mysfaktorn ganska rejält! Och även sätta in lite andra "juliga" saker.

Julfeeling on top!



Ha det bra, och njut av sista dagen i skolan för år 2015 imorgon!!

(om ni får jullov imorgon då alltså) ;)



EDIT: Detta inlägg skrev jag innan jag såg att Elin hade publicerat sitt, så därför har vi skrivit lite om samma saker. Men aja, nu får ni ju mer att läsa!





 










 

Av emmaelins - 17 december 2015 21:02



Imorgon är det dagen vi alla väntat på, nämligen den sista dagen i skolan för denna terminen. Kan verkligen inte förstå att jag faktiskt snart gått ut halva min högstadietid. Det är verkligen sjukt att tiden kan gå så snabbt. Det är ju vad man brukar säga: "Tiden bara rusar iväg och blablabla" men jag menar det verkligen. Helt sjukt!


Imorgon ska vi ha julavslutning i skolan då vi bland annat ska dansa juldans och titta på film. Filmen ser jag inte fram emot så jättemycket då vi ska kolla på trolltyg i tomeskogen. Juldansen däremot ser jag fram emot. Vi har en tradition i skolan då alla klasser från samma årskurs samlas i gymnastiksalen och dansar lite. Jag tycker det är mysigt. Brukar ni också dansa sista dagen i skolan innan jullovet? Kommentera gärna!

Men det som är mest spännande är nog att man kommer få reda på sina betyg. Ååh, hoppas verkligen att det gick bra för mig i svenskan och SO:n, så som jag har kämpat.





Emma lockade håret på mig idag så jag ska kunna ha lite naturligt lockigt hår i morgon. På julavlsutningen i skolan måste man ändå vara lite finare, enligt mig. Jag har planerat min outfit som kommer att bestå av en svart kjol, en randig trikåtopp och en flyffig, mysig kofta som jag fick låna av Emma. Frågan är bara hur jag ska sminka mig..?







Hoppas ni får en jättebra avslutning på terminen imorgon så hörs vi!






 







 

Jul
Av emmaelins - 13 december 2015 18:37

Hej på er!



Då var det tredje advent vilket innebör ytterligare en adventspecial! Weeey x)

Denna gång hade vi tänkt svara på en del julfrågor eller bara allmäna frågor om julen, så att ni får veta lite mer om vad vi tycker om julen.


Så vi kör igång!




 






Vad är det bästa med julen?


Vi båda tycker att det bästa med julen är själva stämningen, men allting är bra på sitt sätt.

Men visst är det lite extra kul att få paket.. ;)







Vad tycker ni om julmat?


Vi båda tycker julmat är väldigt gott, vi förstår inte hur man inte kan tycka om det? Alla är så kräsna nu för tiden.






Favoritjulgodis?


Emma: Rocky Road

Elin: Knäck







Favoritjulfika?


Elin: Skumtomtepannacotta & pepparkakor

Emma: Pepparkakor







Vad tycker ni om glögg?


Om det är lite klass på det så visst, men inte någon söt och sliskig saftglögg från Bob.







Vilken tid på julafton öppnar ni era julklappar?


Elin: En del öppnar jag på morgonen och resten på kvällen när tomten kommer.

Emma: Jag öppnar alla på kvällen.







Tips på en fin juloutfit?


Emma: Jag använder helst färgerna svart, rött, vitt eller grått på julen och gärna kjol och någon fin topp till.

Elin: En fin stilren klänning med ett stort halsband till tycker jag.






Erat bästa julklappstips?


Något egentillverkat uppskattas alltid. Orkar du inte lägga ner tid på det så fungerar alltid nödvändiga produkter som väldoftande duschkrämer, parfymer, deodoranter eller något helt annat. x)







Ge eller få julklappar?


Detta kanske låter lite ytligt och bortskämt men vi tycker faktiskt att det är roligast att paket, men självklart är det kul att ge bort och göra andra glada också.







Tror ni på tomten?


Absolut! Kort och gott, ja.







 









   


Av emmaelins - 12 december 2015 15:58


Hej på er!



På senaste dagarna har jag inte kunnat använda min mobil och jag kan med en gång säga att jag nu har märkt hur beroende jag är av en mobil. Jag springer och tar mammas mobil nästan hela tiden. Och jag som trodde jag hade en ganska bra balans mellan mitt mobilanvändande och allt annat men nej, tydligen inte.


Det började för ungefär fem dagar sedan då min mobil laddade ur när jag använde den. När jag sedan satte in laddaren i mobilen igen och den sattes på märkte jag att det var något konstigt. När man ska låsa upp min mobil står det alltid "slå in PIN-kod" på displayen. Nu, helt plötsligt stod det "ange upplåsnings-PIN" istället. Jag trodde att det var samma sak men när min vanliga PIN-kod inte fungerade förstod jag att det inte var det. Mamma kom på att man kanske var tvungen att slå in PUK-koden istället. Men PUK-koden ska man ju slå in när man slagit in sin PIN-kod för många gånger, tror jag. Men vi tänkte att det kanske blivit något fel, min mobil är trots allt inte helt splitterny. Vi rotade runt i våra hyllor och hittade PUK-koden tillstut. But guess what? PUK-koden hade ju gått ut! Efter det beställde vi ett nytt simkort för att få en ny PUK-kod som jag skulle kunna använda istället. 

Igår fick vi hem det nya SIM-kortet samt den nya PUK-koden. SIM-kortet aktiveras imorgon så då får vi hoppas att det går så att jag kan använda min mobil igen. Men det skulle inte förvåna mig om den inte gör det, allting ska ju alltid krångla för mig.

Om PUK-koden inte fungerar vet jag inte vad jag ska göra, om man kan ringa någon support eller något, ingen aning. Kanske är dags för mig att köpa en ny mobil, vilket jag vill, men samtidigt har jag ju endel bilder i mobilen som jag helst inte vill gå miste om.




Håll tummarna för mig att den fungerar imorgon!






Vi hörs!




 










Av emmaelins - 10 december 2015 20:50

Hej på er!



Vad tycks om den nya juldesignen?

Själva är vi jättenöjda och för en gång skull blev jag helnöjd med mitt utséende på headern.

Både Elin & jag är överdrivet kräsna med bilder och sitter och granskar igenom en header-bild ca 10 gånger innan vi väl bestämmer oss.

Men nu är får man iallafall lite julkänsla när man kommer in på bloggen vilket är mysigt!


Idag hade vi ingen vanlig skoldag, utan istället hade vi "tomtevandring" i ute i naturen i ett lite avlägset område som heter Rås. Våran klass var uppdelad i grupper som höll i olika stationer. Meningen med detta var att förskoleklassbarn skulle komma och gå den här tomtevandringen och vi skulle då berätta och göra olika saker med dom vid varje station.

Jag var med i första gruppen som höll i välkomnandet, så vi bjöd på fika, berättade lite historia bakom pepparkakor & lussekatter, och lekte lekar med barnen.

Det gick faktiskt bra, men det blev ju lite kaos när vi skulle köra lekar + att våran grupp var inne i "kåtan" (ja, lustigt namn, jag vet). Men det är typ som en eldstad fast med trä väggar och ett högt tak runt om. Där inne skulle vi iallafall elda, och ni kan ju bara tänka er hur mycket rök det blir där inne då och hur bedrövligt det luktar. Sedan var det ju typ becksvart så att man inte ens såg vad vi hade skrivit på vårat manus. Tänk er detta + 30 förskolebarn och lärare där inne samtidigt - top notch.

Kanske inte.

Men det blev iallafall ganska lyckat!


Efter att förskolebarnen hade åkt hem fick vi äta risgrynsgröt och macka till lunch, och efter det slutade vi. Så vi traskade hem ungefär vid kvart i tolv, så vi fick sluta supertidigt idag - vilket var jätteskönt!



Har ni några julfeelings än eller?

Om inte får man väl ta och skaffa sig det - det gör jag! ;)

Ha det bra, hörs!



 










 

Av emmaelins - 8 december 2015 21:28


Hej allesammans!



Ja, nu kan man verkligen säga att det är dags att knyta ihop säcken för denna terminen i skolan. Imorgon har vi vårat sista riktiga prov, inget mindre än ett prov i kol-kemi! Usch, fy och blä vad det är tråkigt och ointressant alltså. Har spenderat en liten del av kvällen till att läsa på det sista innan imorgon, men känner samtidigt att jag inte riktigt orkar satsa allt. Jag har lagt ner väldigt mycket energi och tid på tre inlämningar i svenska och SO så nu känner jag att det får vara bra.


På torsdag ska vi ha en tomtevandring för små förskoleklassare på en fritidsgård som inte ligger så långt ifrån där vi bor. De ska få gå runt bland olika stationer som vår klass har förberett. Jag ska ha hand om stationen då vi berättar om vem Lucia var och varför hon kommer osv.. Det ska faktiskt bli ganska mysigt och dessutom slipper vi en hel skoldag tack vare detta. Men det hade ju varit ännu mysigare om det kom lite snö. I vår lilla stad skulle man kunna tro att det är tidig mars, iallafall inte december.


Nästa vecka som TUR är är den sista veckan innan lovet. Åååh, jag längtar verkligen, tycker faktiskt att jag gjort min förtjänt av ett långt jullov. (Jullovet är ju faktiskt lite längre i år än vad det varit innan, jippii)





Ni får ha en bra dag imorgon och önska oss lycka till på NO-provet imorgon!


Hörs!




 

En Elin som är redo för jullov!




 

Av emmaelins - 6 december 2015 15:18

Hej allihopa!



Då var dags för våran andra adventspecial för i år, och idag tänkte vi bjuda på en mycket fin julsminkning med sprakande färger.

Hoppas ni får lite inspiration till vad ni kan göra för sminkning till julafton eller nyår.



Fotograf: Emma

Modell: Elin

Smink: Emma




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Produkter vi använt:


Bas:

- MAC pro longwear concealer

- The balm - fratboy blush

- The balm - Bahama mama bronzer

- MAC pro longwear pressed powder


Ögon:

- NYX HD eyeshadow base

- Urban Decay - NAKED 3 eyeshadow palette

- H&M eyeshadows

- Isadora - Build up volume mascara waterproof

- Maybelline New York - Big eyes mascara

- Isadora kajal - (60 black)


Läppar:

- Max factor lipstick - Night valley


Denna sminkning rekommenderas både till julafton och nyår då den är väldigt sprakande och intensiv.







Hoppas ni gillade inlägget, hörs!








   

Av emmaelins - 3 december 2015 20:39

Hej allesammans!



Efter ett antal månaders arbete med koreografi till danser, var det igår äntligen dags föreställning!

Jag hade verkligen längtat så mycket till det, och vi hade övat så mycket, men på bara en dryg timme var allt över.

Men själva föreställningen blev iallafall väldigt lyckad!


Igår var verkligen en stressig dag, inte nog med föreställningen så hade vi konfirmationsavslutning precis innan. Vi fick dock gå lite tidigare då vi inte ville missa hela genrepet.

Så vi var på plats i aulan runt kvart över 5 och föreställningen började halv 7.

Såklart är det alltid lika trångt "backstage". Ni skulle bara veta hur litet det utrymmet är med tanke på hur många det är där inne och hur mycket grejer det är. Har man t.ex astma så är det omklädningsrummet nog den sista platsen man bör befinna sig på. Som tur är har ju ingen av oss det nu. x)


Den dansen jag såg fram emot mest var den moderna dansen - helt klart. Jag tyckte den hade bäst koreografi, bäst låt (lite annorlunda), och min klädsel var även bäst i den dansen.

För jag tycker helt ärligt att jag såg bedrövligt töntig ut i jazzen - blått linne, chockrosa tights och en lila kort & spretig kjol. - usch.

Men baletten var väl ändå helt okej också.


Innan vi skulle in på den moderna dansen var jag så galet nervös. Jag tror aldrig jag varit så nervös inför ett dansnummer innan. Men det kan ha berott på att man skulle improvisera lite i den dansen också, och jag stod längst fram.

Men när vi väl kom igång släppte det lite, sedan ser man typ inte publiken heller. Det är bara massa rök och strålkastarljus framför.


Men jag tycker alla danser gick jättebra för mig, jag gjorde inga direkta misstag vilket var bra då det är ens största rädsla när man står på scen.

Gud vad kaxigt det lät x)



Aja, imon är det fredag - wheey veckans bästa dag! (på eftermiddagarna iallafall)

Ha det bra, så hörs vi!



 








 

Presentation


Hejsan!
Vi är två tjejer på 15 år som är bästa vänner.
Vi är allmänt intresserade av fotografering, mode, skönhet dans och att blogga. Vi är mycket kreativa och glada av oss. Hoppas du kommer att gilla bloggen & stanna kvar som läsare.
Välkommen!



Fråga mig

65 besvarade frågor

KONTAKT

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards