EmmaElins

Berlin 2016

Av emmaelins - 9 maj 2016 20:16

Hej allihopa!

Först nu kan vi höras efter en superbra och rolig resa till Berlin!

Vi är ledsna för att det inte blivit någon direktuppdatering där ifrån, men det har verkligen inte funnits tid till det + att wi-fi'n var otroligt seg för oss båda när vi väl var på hotellet.

Och i bussen kändes det lite avigt och halvdant att göra inlägg, så jag gör ett ordentligt nu istället!

Vi har som sagt haft det jättebra. Det har varit intensiva och långa dagar, men såklart också väldigt roliga. Vi bodde på ett hotell en ganska bra bit utanför själva "centrum", och det tog ungefär 45 min att ta sig in till innerstan varje dag. Jag hade väldigt låga förväntningar på detta hotell, men det var faktiskt bättre än vad jag trodde. Vårat rum var städat och rent (Elin & jag delade rum), det enda negativa var väl att toaletten och duschen var i små separata "skåp". Nädå, men det var väldigt trångt och litet, och handfatet var bredvid sängen. Så någon lyx var det ju inte, men det dög. ;)

Bussresan gick jättebra den med. Jag skrev ju att jag ibland brukar må illa i buss, men sedan jag tagit åksjuketabletter innan har det gått galant varje gång! Så det var ju skönt, för att må illa måste vara en av de värsta känslorna man kan ha. Tro mig, för jag vet. x)

Jag kan berätta lite kort om vad vi gjort också, för vi har fått uppleva väldigt många olika saker under denna resa. Både nöjen och mer allvarliga saker.

I fredags fick vi först och främst en guidning genom i princip hela Berlin, vi åkte runt i bussen i flera timmar och kollade, men även stannade på olika kända och välbesökta platser. Det var faktiskt intressant och Berlin är en väldigt fin stad (på vissa platser iallafall).

Sedan besökte vi även Murminnesplatsen för att kolla på delar av Berlinmuren som fortfarande står kvar sedan 2:a världskriget, och vi gick även upp i ett utsiktstorn.

Vi har överlag fått väldigt många timmars egentid på stan. Då passade vi självklart på att shoppa lite, jag kom hem med två påsar - en från MAC och en från Forever 21.

Restaurangerna vi ätit på under resan har väl varit helt okej ändå. I torsdags blev det dock äcklig mat på färjan, och i fredags var det väl inte heller jättegott. Men annars har det varit ganska bra mat ändå.

I lördags besökte vi den platsen som nog var den största anledningen till att vi åkte dit. Vi åkte till ett koncentrationsläger. Vi hade en bra guide där inne som förklarade bra, men det var också väldigt hemskt att se och höra allt. Att tänka att det var just där som det hände kändes nästan ofattbart.

Nä, det var jobbigt och fruktansvärt sorgligt.

Efter det besökte vi även ett annat ställe som var väldigt fint med ett slott och en fin gård, och sedan åkte vi in till stan igen för lite shopping då vi bland annat gick in en sväng på KaDeWe (världens näst största, lite finare varuhus), och sedan kvällsmat på restaurang.

Ja, men detta var väl typ allt vi gjorde. Jag har egentligen mycket mer detaljer att berätta men då skulle detta inlägg bli hur långt som helst.

Detta har sammanfattningsvis varit en toppenresa och det kändes lite tråkigt att sätta sig i bussen hem igår, men som jag alltid säger borta bra, men hemma bäst.

Vi har tagit väldigt mycket bilder med mobilen, så jag tänkte visa ett urval av dem:

På färjan på väg dit.

Vi och vår fina vän Tilda.

Dassig bild, men detta är Elin i sin sovställning. x) Haha, söt.

Outfit of the day.

Murminnesplatsen

Glass var ett måste i den värmen som var!

Koncentrationslägret.

Hoppas ni orkade läsa hela inlägget, hörs!