Direktlänk till inlägg 17 juli 2016
Hej allesammans!
I detta inlägget hade jag tänkt visa hur man kan måla en inlevserik klänning, vilket kanske inte låter som det lättaste. Men jag lovar, med hjälp av de rätta knepen och den rätta tekniken underlättar det väldigt mycket och resultatet kommer bli mycket bättre än vad du tror.
Skissa löst
När man ska måla en lite mer avanverat motiv så är det bra om du börjar med att skissa löst så att du får en grund till det du ska måla. Vi alla hatar ju när man måste sudda ut hårda, svarta linjer på pappret, som sedan lämnar fula märken efter sig. Nej, det är lika bra att du tar den försiktig med pennan från första början.
Börja uppifrån och ner
När jag målar så börjar jag nästan alltid längst upp på motivet, i det här fallet överdelen på klänningen. Jag vet inte om det stämmer för alla, men jag tänker ändå att någon därute kanske kan ta nytta av det här tipset. För mig underlättar det mycket genom att börja att rita överdelen av klänningen. Jag känner att jag får mer kontroll över bilden och det blir sedan lättare för mig att fortsätta med underdelen. Jag tycker att det blir mycket svårare att börja någona annan stans då det lätt blir så att det ser konstigt ut och jag får heller inte bilden att "flyta ihop".
Som sagt så skilljer väl det här lite från person till person. Vissa tycker kanske det är lättare att börja någon annan stans på teckningen. Men jag ville ändå dela med mig av mina erfarenheter för vem vet? Det kanske passar för någon annan därute också.
Skoggor och veck
Skuggor och veck är väldigt bra om du vill att din klänning ska se realistisk ut. Det gör också så bilden får lite djup. Man skulle väl också kunna säga att bilden får lite 3D-effekt.
Som ni ser på bilden så kan ni rita dit lite skuggor längst ner på klänningen, på de delar tyget hamnat lite bakom resterande delar. Det gör som sagt att bilden får mer djup och ser då mer inlevelserik ut.
När det kommer till vecken måste man våga överdriva lite. Det ska va betydligt mer veck än vad man tror för att det ska se som bäst ut. Jag brukar lägga mest krut mitt emellan under- och överdelen och gör sedan vecken åt underdelens håll. Du kan ta en tops, eller om du har en särskild skuggpenna för att sudda ut vecken lite, så att det inte blir som skarpa streck. Skugga inte för mycket åt olika håll på samma område, för så kan det lätt se kladdigt och konstigt ut.
Ljusa upp
Om man vill få saker att se extra realistiska ut kan man ljusa upp partier, ofta i mitten av det man målat då ljuset i verkligheten träffar där, medan skuggor bildas på sidorna. Det kan man göra genom att sudda lite försiktigt där man vill ljusa upp och sedan blanda ut kanterna, med en tops eller liknande, för att det inte ska se så vitt och skarpt ut.
Skippa ansikte och händer
Vill jag lägga all fokus på klädesplagget brukar jag inte måla händer och ansikte. Det har jag faktiskt lärt mig från de riktiga modedesignerna i världen, så lyssna noga nu. ;)
Haha, nej men skämt å sido. Men eftersom händer och ansikte många tycker är något av det svåraste man kan måla tycker jag inte att man behöver lägga extra koncentration på det när det inte är det man vill framhäva.
Sådär hörni! Det var de tipsen jag hade tänkt komma med för denna gången. Jag hoppas verkligen att ni kunnat ta nytta av något jag skrivit.
Hörs!